חשיבות אימון ההתנגדות

 

  במאמר הקצר הבא נדבר על אימון התנגדות. באימון התנגדות מבצעים תרגילים כנגד התנגדות חיצונית כמו למשל אימון משקולות בחדר כושר, תרגילי פק"לים עם משקל גוף ועוד. המאפיין העיקרי של אימון התנגדות הוא שהתרגילים הינם קצרים יחסית ובניהם יש מנוחות להתאוששות בזמנים משתנים.

 

 

  בקהילה המדעית רואים באימון התנגדות מרכיב חשוב בתוכנית האימונים של כל בעל מקצוע פיזי. ספורטאים אולימפיים מבלים מספר שעות בשבוע בחדר הכושר(וכידוע אני משווה לא מעט את מקצוע הלחימה למקצועות הספורט השונים). למרות שהאימון הזה לא דומה בכלל למה שהספורטאים נדרשים לבצע בזמן תחרות(ריצה/שחייה/התעמלות קרקע/רכיבת כביש ועוד)- עדיין הם נדרשים לכך על ידי המאמנים שלהם. גם ביחידות עילית רבות בצה"ל ובמשטרה, ובצבאות זרים- ישנם חדרי כושר מאובזרים ברמה גבוהה ביותר והלוחמים נדרשים להתאמן במתקנים אלו מספר שעות בשבוע, בתוספת לשאר האימונים הייעודיים שלהם.

אז למה אימון התנגדות כל כך חשוב לנו, והינו חלק בלתי נפרד מכל תכנית אימונים לקראת גיבושים ומסלול לוחם?

 

 

  הסיבה לכך היא שאימון התנגדות(בין אם מבוצע בחוץ או בחדר הכושר) מאפשר לנו לעבוד על רכיבי כוח ספציפיים בצורה ממוקדת, לעבוד על קבוצות שרירים רלוונטיות ולשפר את החולשות של המתאמן ולמנף את יתרונותיו. אימון בחדר הכושר מהווה יתרון משמעותי מכיוון שבמתקן כזה ניתן לבצע אימון בתנאים סטריליים תוך יכולת לבצע מעקב מדויק ותכוף אחר התוצאות וההתקדמות של הלוחם/ספורטאי/מלש"ב. בתורת האימון יש עיקרון הנקרא "ספציפיות". עיקרון זה מדבר על ביצוע אימונים הקרובים ככול שניתן למה שהספורטאי יצטרך לבצע בפועל. אומנם בחדר כושר לא נוכל לתרגל סחיבת פצוע, אבל בהחלט כן נוכל להעמיס על קבוצות השרירים הרלוונטיות העובדות בזמן משימה זו- מבחינת טווחי התנועה, צורת הכיווץ, ההתנגדות שהלוחם מפעיל ומהירות התנועה. אותו כנ"ל ניתן להשליך על כל משימה אחרת כמו נשיאת משקלים, קימה מכריעה עם משקל, מעבר מכשולים באמצעות הידיים(מעבר קיר) ועוד.

 

 

  אימון התנגדות מאפשר לנו בין היתר גם לשפר יכולות המפחיתות סיכון לפציעה: שיווי משקל ופרופריוספציה(תחושת המרחב), תזמון פעולת שרירים, עבודה על קבוצות שריר חלשות ועבודה על שרירים מייצבים- כולם תורמים ליכולת לבצע משימות מורכבות בשטח ולהימנע מפציעה במהלך הביצוע. מעבר לכך, מסת שריר גבוהה יכולה לשפר הישגים הנדרשים בשדה הקרב ובמשימות המכינות לשדה הקרב, במיוחד בשנים האחרונות בהן לוחמים נדרשים לבצע משימות מבצעיות תו"כ נשיאת ציוד כבד על הגב.

 

תרגיל כוח מתפרץ לגפה עליונה עם כדור כוח

אילו סוגי אימון ניתן לבצע באימון התנגדות?

 

 

  • סבולת שריר(היכולת של השריר לעבוד לאורך זמן עם התנגדות קלה)

  • היפרטרופיה(הגדלת מסת השריר. רלוונטי לכולם ובמיוחד לנשים- למניעת פציעות ושיפור הישגים)

  • כוח מירבי(היכולת להרים משקל רב)

  • כוח מתפרץ(שינויי כיוון מהירים, יציאה לספרינט ועוד)

  • פרופריוספציה(תחושת המרחב)

  • ועוד

 

 

חשוב להדגיש שאימון בחדר הכושר חייב להיות מבוצע בהשגחה ובהתאם לתוכנית אימונים מפוקחת המותאמת אישית למתאמן.

 

 

לסיכום: היום בכירי המאמנים, הספורטאים ולוחמים ביחידות קרביות מודעים לחשיבות אימון התנגדות ומכניסים אותו לתוכנית האימונים הכללית שלהם. אני רואה באימון התנגדות כמרכיב קריטי בהצלחה של כל תוכנית אימונים ובמיוחד תוכנית המכינה לגיבושים ולמסלול לוחם. אימון התנגדות מאפשר קפיצה משמעותית ביכולות. חשוב לעבוד לפי תוכנית מותאמת אישית בהתאם לרמה וליכולת המתאמן.

 

הקליניקה

רוטשילד 37 א' כפר סבא

אימייל: dankowen@gmail.com

טל': 0523-676845

שעות פתיחה:

א'-ה: 10:00 עד 19:00

ו': 09:00 עד 14:00

  • דן כהן אינסטגרם
  • דן כהן ערוץ יוטיוב
  • White Facebook Icon
Whatsapp-PNG-Image-42842_edited_edited_e

שלח לנו הודעות וואטסאפ

צור קשר

arrow&v

© 2020 דן כהן פיזיותרפיה וכושר מכוון הישג 0523-676845